We zitten in schooljaar 2015-2016 en hebben momenteel 7 leerlingen die de richting triatlon volgen. Een geweldig succes !

“Richting triatlon?” hoor ik je denken. Jawel … in onze school werken we met een specifiek talentenprogramma, ook wel seminarie genoemd. Iedere leerling kan buiten zijn gewone studiekeuze (ASO, TSO of BSO) ook nog één of twee talentvakken volgen. Een talentvak is iets dat je interesse heeft en waar je jezelf wel in wilt verdiepen. Afhankelijk van je studierichting heb je per week 2 tot 6 uur seminarie. Enkele voorbeelden zijn : voetbal, turnen, omnisport, Italiaans, ICT, dans, kunst, gitaar, koken, … en natuurlijk ook wielrennen en triatlon.

Het koppelen van triatlontraining aan een bestaande lessenrooster is niet altijd vanzelfsprekend, zeker niet omdat we met 6 lesuren absoluut niet genoeg hebben om een degelijke basisopleiding op poten te zetten. Maar gelukkig staat onze directie voor 100% achter dit project en hebben we toch een mooi rooster kunnen opstellen. Af en toe hebben onze leerlingen zelfs een inhaalles om toch met de trainingen mee te kunnen doen. Welke school is zo flexibel ?

Hoe werkt dat nu ?

Ik zal hier de lessenrooster even zetten, dan heb je een beter beeld van wat we in (of gekoppeld aan) school allemaal uitspoken. Ter info : de 7 leerlingen zitten verspreid over 3 klassen, nl 1AA, 2AB en 5LOPS.

DagZwemmenFietsenLopen
MaandagIedereen :
lesuur 1 + 2
5 LOSP
Lesuur 7 + 8
Dinsdag1AA en 2AB
Lesuur 7 + 8
5 LOSP
Lesuur 7 + 8

1AA en 2AB
Kort loopje na het fietsen
Woensdag5LOSP met wielrenners
Lesuur 5 + 6 + 7 + 8
DonderdagIedereen
Van 8h00 - 9h00
1AA en 2AB
Lesuur : 2

5LOSP
Lesuur : 7 + 8
VrijdagIedereen
Van 16h30 - 17h30
Iedereen (2 niveaugroepen)
Lesuur : 7 + 8

We trainen de drie sporten vooral in functie van efficiënt bewegen. Dwz dat we aandachtig zijn voor een juist technische uitvoering en het lichamelijk vermogen om deze techniek aan te houden. Het is dus niet zomaar wat zwemmen, fietsen en lopen. Alles zit er in … techniek, core, flexibiliteit, functionele kracht, lenigheid, etc. In het weekend gaan de atleten naar hun eigen club of werken ze verder op hun zwem- en loopvermogen. Fietsen doen we al genoeg gedurende de schoolweek en veel leerlingen bewaren – omwille van het omslachtige vervoer – hun fiets in school.

Het leuke aan deze triatlonopleiding  is dat we 4 leerlingen in het eerste jaar hebben en 1 in het tweede jaar … dus verloopt dit project nog zeker 6 jaar en is het nuttig om een lange termijnvisie op te maken. Nog opvallend … we hebben 5 meisjes en 2 jongens ! Een trend die je meer en meer ziet, zeker als je over de landsgrenzen heen kijkt.

Een belangrijk sportaspect vind ik het trainen in groep. Alleen trainen vergt veel meer mentale veerkracht dan trainen in groep. Je leert van elkaar en stimuleert elkaar om telkens het beste van jezelf te geven. Omdat we het fietsen samen met de wielrenners doen is dit één van de grootste troeven die we kunnen aanbieden. Je leert als triatleet heel wat belangrijke fietsvaardigheden die je nooit in een triatlonclub kunt ontwikkelen. Fietsen op de weg wordt trouwens ook steeds “gevaarlijker”. Het is daarom erg belangrijk om behendig te zijn op je fiets en om inzicht in het verkeer te hebben.

Van iedere triatleet wordt er een persoonlijk sportdossier opgesteld. Een soort profiel waarin zijn sterke en minder sterke punten in kaart gebracht worden. Met dit gegeven zoeken we dan naar de beste oplossing om tot de meest complete ontwikkeling te komen. Iedereen krijgt dezelfde begeleiding, ongeacht het sportniveau.

Ik hoop dat deze uitleg je een beetje meer inzicht heeft kunnen geven over hoe we Triatlon Atheneum Bilzen runnen. Op onze Facebookpagina vind je meer dagdagelijkse gebeurtenissen.

Wens je meer informatie dan mag je me gerust mailen (mario@wielerschool.be). Traditioneel heeft onze school een groots open-deur moment de laatste donderdag voor het paasverlof.