A. Visie

Ik heb het geluk om al 20 jaar met trainingsbegeleiding bezig te mogen zijn. Dat geeft veel ervaring maar vooral veel leergeld/scholing. Na al die tijd weet ik voor mezelf steeds beter welke richting ik als trainer of coach uit wil gaan. Tegenwoordig vraagt elke week wel iemand om persoonlijk trainingsadvies … Helaas kan ik niet op elk verzoek ingaan. Ik vat hier graag een paar zaken samen die belangrijk zijn om te weten welke stijl ik hanteer

  • Ik hou van atleten die duidelijk weten wat ze willen.
  • Ik hou van atleten die zichzelf in vraag durven stellen.
  • Ik hou van atleten die groeien, maw mensen die buiten het fysiek sterker worden ook iets bijleren en niet afhankelijk blijven van de coach.
  • Ik weet niet alles … niemand weet alles … Maar ik ben wel bereid om naar antwoorden te zoeken.
  • Ik leer bij van iedere atleet die ik train, ongeacht hun niveau !
  • Ik geloof zeer sterk in de kracht van groepstrainingen !
  • Een coach/trainer is niet hetzelfde als een supporter of een begeleider.
  • Ik verwacht of vraag nooit iets wat voor een atleet onmogelijk is. Ik durf wel stevig uit te dagen !
  • Het is niet omdat je een coach betaalt dat deze je volledig gewillig is. Wie is er de coach en wie is er de atleet ?
  • Het maakt me niet uit hoe goed je bent … zolang je maar realistisch blijft.
  • Ik loop geen atleten na  … Zij dragen zelf een groot deel van de verantwoordelijkheid.
  • Ik verwacht gerichte trainingsfeedback … hoe beter de feedback, des te beter de samenwerking + idem andersom (beter is niet hetzelfde als veel).

Als je onmiddellijk snapt wat hierboven staat … kunnen we naar optimale training toewerken.

 

 

B. Werking

Ik werkte voorheen steeds met jaarprogramma’s en wil daar graag eens van afstappen. Ik wil de atleet zelf laten bepalen in hoeverre hij de coaching nodig heeft en wat hem dat waard is. Vanaf nu werk ik dan graag met consults. Je maakt gewoon een afspraak en we overlopen wat er in het afgelopen trainingsblok is gepresteerd en wat er in het komende blok verder moet gebeuren. Dat persoonlijk gesprek levert me veel meer info op en op die manier kan ik een veel atleetgerichtere aanpak nastreven. Er zijn ook testmomenten mogelijk, zowel in doe-het-zelf vorm als door mij uitgevoerde testen.

Ik som even alle mogelijkheden op :

  • Startconsult : 50 euro/consult
    • Kennismaking
    • Doelstellingen/verwachtingspatroon van atleet overlopen
    • Opmaak atleetprofiel
    • Opmaken van realistische doelen
    • Opmaken van jaarplan
    • Eerste basisschema meegeven
  • Opvolgingsconsult : 50 euro/consult
    • Je trainingsarbeid van het vorige trainingsblok overlopen en evalueren
    • Nieuwe werkpunten opstellen voor komend trainingsblok
    • Trainingsinvulling voor komend trainingsblok uitwerken
  • Testen :
    • Graduele lactaattest fietsen (Computrainer met spinscan), 75 euro
    • Graduele lactaattest lopen (piste), 75 euro
    • FTP test met of zonder lactaatmeting (outdoor of indoor, vermogensmeters beschikbaar), 50 of 75 euro
    • Power profiel opstellen (verschillende testjes om te bepalen wat een soort renner je bent), 50 euro
    • Do-it-yourself-test (bvb zwemmen, eigen powermeter) = gratis en worden overlopen bij het opvolgingsconsult.
  • Persoonlijke training : 50 euro/training
    • bvb Techniektraining lopen
    • Videoanalyse zwemmen of lopen
    • Vermogenstraining (powermeter inbegrepen in prijs)
  • Maandbegeleiding : 100 euro/maand
    • Ben je toch iemand die gerichte sturing, veel feedback en continue advies nodig heeft dan is dit een oplossing. In deze prijs zijn testen en het startconsult niet inbegrepen. Je kan altijd bellen en mailen om je vragen te stellen, plus je schema wordt continue bijgestuurd. Deze mandbegeleiding is eerder voor mensen die in wedstrijden meedingen naar de de overwinning of het podium. Niet echt nodig voor mensen met een drukke dagtaak, zij halen hier geen meerwaarde uit.

Na elk consult volgt er een contante betaling en elk ingepland consult dient stipt nagekomen te worden (of bij overmacht tijdig geannuleerd te worden). Hoe lang een consult, training of test duurt is afhankelijk van de invulling en moeilijk op voorhand in te schatten. Het zijn dus geen prijzen per uur, maar per sessie.

Een voorbeeld, dat schetst het systeem misschien iets praktischer …

Jan wilt in 2016 graag naar Hawaii. In het startconsult schetsen we zijn sterke en minder sterke kanten, beslissen we op welke punten we in 2016 specifiek gaan inzetten om met zo weinig mogelijk afleiding een zo groot mogelijke progressie te bekomen, dan kijken we HOE we die punten gaan verbeteren, we maken vervolgens het jaarplan en zetten er A, B en C wedstrijden tussen. Als slot van geef ik Jan een eerste trainingsschema mee. Na 2 maanden komt Jan terug en evalueren we de afgelopen periode. Hij heeft alle trainingen goed bijgehouden en presenteert me zijn overzicht. Op die manier verliezen we geen tijd en krijg ik vlug een beeld van wat er wel en niet gelukt is. Al zijn trainingen staan ook op Garmin Connect, zodat ik – tss de consults door – vlug kan zien of er niet te intensief/te extensief getraind werd. Ik lees zijn Garmin uit en zal de opgestelde testtrainingen  analyseren. We kijken of onze tussendoelen wel of niet bereikt zijn en ik maak een nieuw trainingsschema voor het volgende blok. Jan beslist volledig zelf welke testen hij wilt afnemen. Deze kunnen ook in een hightech labo uitgevoerd worden. 

Atleten die het zo goedkoop mogelijk willen houden kunnen met het startconsult al goed geholpen zijn. Een andere (betere?) oplossing is een startconsult, na de base periode, na de build periode en vlak voor de piekwedstrijd samenkomen. Atleten die vorig jaar in een pro-lidmaatschap zaten kunnen voor ongeveer dezelfde investering nu van 6-7 consults en 3-4 testen genieten met veel meer persoonlijke feedback.