Trainersdag in Eindhoven

posted in: Uncategorized | 0

Komende zaterdag krijg ik een klein bijrolletje op het symposium voor triatlontrainers in Eindhoven (more info). Ik twijfelde eerst om daar ook nog tijd in te steken … het is al druk genoeg + op zaterdag is onze clubtraining fietsen. Zeker nu die fietstraining erg goed draait wil ik daar graag bij zijn. Mijn workshop staat pas om 15h gepland … dus … het voormiddag fietsen kan :-)

Wat ga ik daar op dat symposium moeten vertellen ??? Euh … iets over hoe wij triatlon praktisch toepassen binnen onze projecten club en school. Vooral Triatlon Atheneum Bilzen is iets uniek in België en Nederland. Ik ga zeker dieper ingaan op het onderdeel fietsen. Meer over de organisatorische kant van deze sport. Fietsen is qua trainingsvorm de gemakkelijkste sport tov zwemmen en lopen, maar organisatorisch is het zeker de moeilijkste. Volgende week zal ik proberen te posten over wat ik er verteld heb.

Dat triatleten niet echt vaardig zijn op hun ros. Power en uithouding vloeien rijkelijk, maar skills … oeioeioei … die zijn ver zoek. Zeker als je in club- , team- of schoolverband gaat fietsen zijn vaardigheden en elementaire basiskennis belangrijk om de training veilig te houden.

Een groep wielrenners regulariseert zichzelf. Altijd zeer interessant om dit proces in uitvoering te zien. Die wielrenners vormen hun “code” met slechts kleine aanwijzingen en dit op een heel kort tijdstip. Men corrigeert elkaar en men neemt gemakkelijk gewoontes over. Triatleten doen dit totaal niet. Die begrijpen totaal niet hoe een fietsgroep functioneert en dan is het natuurlijk moeilijk om jezelf te regulariseren, hé.

Wat moet de triatleet dan weten van rijden in een groep ?

  • Communicatie is THE KEYWORD. Je kunt verbaal of non-verbaal aangeven wat er zich speelt binnen de groep. Spreek een “code” af. Is er een put in de weg, is iemand achter gebleven, rijdt iemand te snel, … communiceer. Waak er wel voor dat je enkel NUTTIG communiceert. Kort en krachtig. Dat is het snelste en komt het beste tot zijn recht. Niet roepen wanneer dat niet nodig is … op den duur weten de koprijders niet meer wat belangrijke info is en wat spelerij. Door de wind krijg je al maar weinig info ter oor, dus laat die info nuttig, kort en duidelijk zijn.
  • Rij steeds twee aan twee en dit ACHTER elkaar. Niet diagonaal rijden, je koppel breken, met 3 of meer langs elkaar rijden, het gat met je voorrijder te groot maken, … blijf gewoon pal naast je partner rijden. Op die manier is de groep één geheel en rij je sterker (en dus veiliger) tussen het autoverkeer. Plus een mooi gestructureerde groep ergert het andere verkeer minder. Auto’s kunnen gemakkelijker passeren en behouden het overzicht.
  • Groepswerk is gedeeld werk. In de groep neemt iedereen zijn deel van het werk op zich. Mocht je niet je beste dag hebben, dan hou je de kopbeurt kort. Je communiceert met je partner en je achtervolger dat je van kop gaat en sluit ACHTERAAN terug in. Rijdt de groep echt te hard voor je … blijf dan achteraan hangen. Communiceer dit even met diegene die komen inschuiven. Ga zeker het systeem niet breken door een passieve schakel te zijn die stationair blijft hangen. Laat de rijders die willen rijden ongestoord doorschuiven, zonder dat ze iemand moeten voorbij steken. Er is niets zo vervelend dan een “stationaire” in tweede positie te hebben … de koplopers mogen dus uren in de wind blijven beuken en de rest krijgt geen kans om op te schuiven. Koprijders die pas hun kopbeurt hebben ingenomen behouden ook het tempo van de groep. Ga niet met een “snok” harder rijden …
  • Hier nog een nuttige video van GCN (Globale Cycling Network) met enkele andere tips :